Conhecimentos mobilizados por professores que ensinam matemática e o conceito de função na educação básica (Mobilized knowledge by teachers who teach mathematics and the concept of function in basic education)

Autores

  • Vinícius Pazuch Universidade Federal do ABC - UFABC
  • Caroline Miranda Pereira Lima Universidade Federal do ABC - UFABC
  • Evonir Albrecht Universidade Federal do ABC - UFABC

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992137

Resumo

Abstract
The purpose of this article is to investigate the knowledge related to the concept of function, mobilized by teachers who teach mathematics in Basic Education. Relationships are established with the theoretical and analytical presuppositions of the Mathematical Knowledge for Teaching domains, proposed by Debora Ball and her collaborators, based on the ideas of Lee Shulman. The aim of this study was to identify and analyze constituent aspects of the Content Specific Knowledge and Pedagogical Content Knowledge domains of a group of teachers participating in an extension course at a public university in São Paulo in the Education Observatory Program (OBEDUC). Based on a task of professional teacher learning about the concept of function, we have identified and analyzed questions of a task involving the concept of function. The protocols of resolution were taken as data. The methodological structuring is based on a qualitative approach of an interpretative nature. The results showed that the knowledge mobilized by the teachers prioritizes the graphic and tabular representations, promoting the use of softwares and spreadsheets as didactic resources, and also emphasize the presence of ‘letters’, as one of the factors causing difficulties presented by the students of the different levels of Basic Education in the study of functions.
Keywords: Concept of function, Teacher’s knowledge, Mathematics education, OBEDUC.

Resumo
O presente artigo tem como propósito investigar os conhecimentos relativos ao conceito de função, mobilizados por professores que ensinam matemática na Educação Básica. Estabelecem-se relações com os pressupostos teóricos e de análise dos domínios do Conhecimento Matemático para o Ensino, propostos por Debora Ball e seus colaboradores, com sustentação nas ideias de Lee Shulman. Buscou-se identificar e analisar aspectos constituintes dos domínios do Conhecimento Específico do Conteúdo e do Conhecimento Pedagógico de Conteúdo de um grupo de professores participantes de um curso de extensão em uma universidade pública de São Paulo, no âmbito do programa Observatório da Educação (OBEDUC). Tendo como base uma tarefa de aprendizagem profissional docente sobre o conceito de função, identificaram-se e analisaram-se questões de uma tarefa envolvendo o conceito de função. Tomaram-se como dados os protocolos de resolução. A estruturação metodológica apoia-se em uma abordagem qualitativa de cunho interpretativo. Os resultados mostraram que os conhecimentos mobilizados pelos professores priorizam as representações gráficas e tabulares, promovendo indicativos de uso de softwares e planilhas como recursos didáticos, e ainda enfatizam a presença das ‘letras’, como um dos fatores causadores de dificuldades apresentadas pelos estudantes dos diferentes níveis de escolaridade da Educação Básica, no estudo de funções.
Palavras-chave: Conceito de função, Conhecimentos do professor, Educação matemática, OBEDUC.

References

ALRØ, H.; SKOVSMOSE, O. Diálogo e aprendizagem em educação matemática. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BALL, D. L.; COHEN, D. K. Developing pratice, developing practioners: toward a pratice-based theory of professional education. In: SYKES, G.; DARLING-HAMMOND, L. (Org.) Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice. San Francisco: Jossey Bass, 1999. p. 3-32.

BALL, D.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389-407, 2008.

BISOGNIN, E.; BISOGNIN, V.; CURY, H. N. Conhecimentos de professores da educação básica sobre o conceito de função. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais... Brasília: SBEM, 2010.

CARNEIRO, V.; FANTINEL, P.; SILVA, R. Funções: significados circulantes na formação de professores. Bolema, Rio Claro (SP), v. 16, n. 19, p.19-39, março, 2003.

CARRILLO, J.  et al. Determining specialised knowledge for mathematics teaching. In: CONGRESS OF EUROPEAN RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION, 8., 2013, Turquia. Proceedings... Manavgat-Side, Antalya -Turquia: CERME, 2013.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERNÁNDEZ, S.; FIGUEIRAS, L. Horizon content knowledge: Shaping MKT for a continuous mathematical education. Redimat - Journal of Research in Mathematics Education, Barcelona, v. 3, n. 1, p.7-29, 2014.

GARCIA, V. C. Função: o professor conhece este conceito? Vidya, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 43-52, 2009.

GRAEBER, A.; TIROSH, D. Pedagogical CONTENT KNOWLEDGE - Useful concept or elusive notion? In: SULLIVAN, P. (Org.). Knowledge and beliefs in mathematics teaching and teaching development. Amsterdam, The Netherlands: Sense, 2009.

HANSSON, O. Preservice teachers’ view on y = x + 5 and y =  expressed through the utilization of concept maps: a study of the concept of function. In: CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 29. Proceedings... Melbourne, AUS: PME, 2005. v. 3. p. 97-104.

HILL, H. C.; ROWAN, B.; BALL, D. L. Effects of teachers’ mathematical knowledge for teaching on student achievement. American Educational Research Journal, Washington D. C., n. 42, p. 371-406, 2005.

HOZ, R.; WEIZMAN, G. A revised theorization of the relationship between teachers’ conceptions of mathematics and its teaching, International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, Loughborough, v. 39, n. 7, p. 905-924, 2008.

HURRELL, D. P. What teachers need to know to teach mathematics: An argument for a reconceptualised model. Australian Journal of Teacher Education, Australia, v. 38, n. 11, 2013.

LIMA, L.; PONTES, M. G. de O. A ressignificação do conceito de função na formação inicial do professor de matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Brasília. Anais... Brasília, UCB, 2009.

MOREIRA, P. C.; DAVID, M. M. M. S. O conhecimento matemático do professor: formação e prática docente na escola básica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n.28, p.50-61, jan./fev./mar./abr. 2005.

PAZUCH, V.; RIBEIRO, A. J. Conhecimento profissional de professores de matemática e o conceito de função: uma revisão de literatura. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 465-496, 2017.

PONTE, J. P. Formação do professor de matemática: perspectivas atuais. In: PONTE, J. P. (Org.). Práticas profissionais dos professores de matemática. Lisboa: IE/UL, 2014. p. 343-358.

REZENDE, W. M. Funções reais: uma contribuição da história do cálculo e das novas tecnologias para o saber pedagógico de conteúdo. In: ROQUE, T.; GIRALDO, V. (Org.). O saber do professor de matemática: ultrapassando a dicotomia entre didática e conteúdo. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2014. p. 79-106.

RIBEIRO, A. J.; CURY, H. N. Álgebra para a formação do professor – explorando conceitos de equação e de função. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

SANTOS, G. L. D.; BARBOSA, J. C. Como ensinar o conceito de função? Educação Matemática em Revista, Brasília, v. 22, p. 27-37, 2017.

SHULMAN, L. S. Those who understand: Knowledge growth in the teaching. Educational Researcher, Washington, US, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.

SHULMAN, L. S. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, Cambridge, US, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987.

SPEER, N. M.; KING, K. D.; HOWELL, H. Definitions of mathematical knowledge for teaching: using these constructs in research on secondary and college mathematics teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, n. 18, p. 105-122, 2015.

STEELE, M.; HILLEN, A. F.; SMITH, M. S. Developing mathematical knowledge for teaching in a methods course: the case of function. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 16, I. 6, p. 451-483, 2013.

STOCKERO, S. L. Using a video-based curriculum to develop a reflective stance in prospective mathematics teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 11, p. 373-394, 2008.

STYLIANIDES, A. J.; BALL, D. L. Studying the mathematical knowledge needed for teaching: The case of teachers’ knowledge of reasoning and proof. In: AMERICAN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, 85. Proceedings... San Diego, 2004.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TABACH, M.; NACHLIELI, T. Classroom engagement towards using definitions for developing mathematical objects: the case of function. Educational Studies in Mathematics, n. 90, p. 163-187, 2015.

THOMAS, M. The role of representation in teacher understanding of function. In: PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 27., 2003, Honolulu. Proceedings... Honolulu, HI: PME, 2003. v. 4. p. 291-298.

TURNER, F.; ROWLAND, T. The knowledge quartet as an organising framework for developing and deepening teachers’ mathematics knowledge. In: ROWLAND, T.; RUTHVEN, K. Mathematical knowledge in teaching. Netherlands: Springer, 2011. p. 195-212.

ZUFFI, E. M.; PACCA, J. L. A. O conceito de função e sua linguagem para os professores de matemática e de ciências. Ciência & Educação, Bauru (SP), v.8, n. 1, p. 1-12, 2002.

Métricas

Carregando Métricas ...

Downloads

Publicado

14.05.2018

Como Citar

PAZUCH, Vinícius; LIMA, Caroline Miranda Pereira; ALBRECHT, Evonir. Conhecimentos mobilizados por professores que ensinam matemática e o conceito de função na educação básica (Mobilized knowledge by teachers who teach mathematics and the concept of function in basic education). Revista Eletrônica de Educação, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 361–379, 2018. DOI: 10.14244/198271992137. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2137. Acesso em: 21 dez. 2024.

Edição

Seção

Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2017-04-04
##plugins.generic.dates.accepted## 2017-10-30
##plugins.generic.dates.published## 2018-05-14