A contradição que não se comunica (The contradiction that cannot be told)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271993353Abstract
Information and knowledge have never been produced so rapidly. Production that finally does not communicate, nor does it act, nor does it have the positive effects that are desired of transference to society. Hyperactivities, fascism, various pathologies, and contradictions, went into such an enterprise. And along with the most daring technological and scientific advances, an unmentionable barbarity is advancing in an overwhelming way. The planetary dangers that result from this production that is not communicated and which we often only become aware of do not cease to threaten us every day and insistently knock on the door. An ambiguous and dangerous global context makes us recover a hypothesis that is more than fifty years old. Proposed by Bateson with a very wide reach the concept of "double bind" helps us to think the relationship between education knowledge and politics.
Resumo
Nunca se produziu tanto e tão aceleradamente informação e conhecimento. Produção que finalmente não se comunica, nem age, nem tem os efeitos positivos que se desejam de transferência para a sociedade. Hiperatividades, fascismos, patologias variadas, contradições e impasses entravam tamanho empreendimento. E a par dos avanços tecnológicos e científicos mais ousados uma barbárie inominável avança de forma avassaladora. Os perigos planetários que resultam desta produção que não se comunica e de que só amiúde nos tornamos conscientes não deixam de nos ameaçar todos os dias e bater com insistência à porta. Um contexto global tão ambíguo e perigoso faz-nos recuperar uma hipótese com mais de cinquenta anos. Proposta por Bateson com um alcance bastante vasto, o conceito de duplo impasse ou “double bind” ajuda-nos a pensar a relação entre educação, conhecimento e política.
Keywords: Communication, Contradiction, Double bind, Populism.
Palavras-chave: Comunicação, Contradição, Duplo impasse, Populismo.
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##plugins.generic.dates.published## 2019-05-10