Determinantes da situação do egresso de gestão ambiental da Universidade de Brasília – UnB (Determinants of the graduates situation from the environmental management by University of Brasilia - UnB)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991728Abstract
Although enrollment in the last decade in higher education has doubled, productivity recorded by workers in Brazil remained stable, suggesting a low effectiveness of the knowledge acquired by Brazil universities. The University of Brasilia (UnB) has expanded its number of vacancies through the creation of new campuses on the periphery of Brasilia city, for example, the creation of the UnB Faculty of Planaltina (FUP). The FUP was opened in 2006 and offers courses of the Agribusiness Management, Environmental Management, Degree in Natural Sciences and Rural Education. The Environmental Management course (EM) of FUP is new and untraditional, raising the importance of evaluation. Thus, the study aimed to analyze the influence of the academic activities from EM course at employability of its egress, as well as, the interference of these activities in the decision of the former student continue your study. To this end, questionnaires were given to the egress from the EM course of FUP, reaching a sample of 44 forms returned. Among the results highlighted the positive influence of professional internship for the insertion of graduates in the labor market and scientific research activities in the continuity of their studies. Extension activities do not contribute significantly to employment and neither to the continuation of studies by the egress analyzed.
Keywords: Environmental Management, Research graduates, UnB.
Resumo
Embora o número de matrículas na última década no ensino superior tenha dobrado, a produtividade registrada pelos trabalhadores no Brasil permaneceu praticamente estável, sugerindo uma baixa efetividade dos conhecimentos adquiridos nas universidades do Brasil. A Universidade de Brasília (UnB) ampliou o seu número de vagas por meio da criação de novos campi na periferia da cidade de Brasília como, por exemplo, pela criação da Faculdade UnB de Planaltina (FUP). A FUP foi inaugurada em 2006 e oferece os cursos de Gestão do Agronegócio, Gestão Ambiental, Licenciatura em Ciências Naturais e Licenciatura em Educação do Campo. Assim, o trabalho teve como objetivo analisar a influência de atividades acadêmicas do curso de Gestão Ambiental (GAM) da FUP na empregabilidade do seu egresso, bem como, a interferência dessas atividades na decisão do ex-aluno pela continuidade dos estudos. Para tanto, aplicaram-se questionários para os egressos do curso de GAM da FUP, alcançando uma amostra de 44 formulários respondidos. Dentre os resultados destacou-se a influência positiva de estágios para a inserção do egresso no mercado de trabalho e de atividades de iniciação científica na continuidade de seus estudos. Atividades de extensão não contribuíram significativamente para a empregabilidade e nem para a continuidade dos estudos pelo egresso analisado.
Palavras-chave: Gestão Ambiental, Pesquisa de egressos, UnB.
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