Institutionalization of racism: some reflections from child care contexts

Authors

  • Márcia Buss-Simão PPGE-UNISUL
  • Adônis Santin UFSC

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991088

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991088

The text aims to reflect how racism is institutionalized in social relations. Based on sociological references, it proposes a dialogue inspired by the readings of some texts on early childhood education and ethnic-racial relations in day care centers, with the intention of approaching the ways to understand how racism is perpetuated and structured from the base, that is, since the formation of little children. The text from the area of early childhood education, which serves as the main basis for reflection and analysis, is Oliveira and Abramowicz’s (2010) Infância, raça e “paparicação” (Childhood, race and “pampering”). The sociologically based reflections seek to understand how racist concepts that dwell in the unconscious and psychological level of individuals in Brazilian culture interfere in the social actors’ pragmatic social relations. It also aims to shed light on how these social relations are established and how they are socially and culturally diseminated to the newly introduced individuals (children and babies) into society. Finally, it seeks to reflect how these ‘templates’ of social structures act on the individual and, on the other hand, how these individuals react to them.

Keywords: Childhood, institutionalization of racism; Brazilian context.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Márcia Buss-Simão, PPGE-UNISUL

Professora do quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNISUL. Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina na linha de pesquisa Ensino e Formação de Educadores. Realizou parte de seu doutoramento na Goethe Universität de Frankfurt am Main na Alemanha no período de dezembro de 2009 a abril de 2011. É mestre em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005-2007) na linha de pesquisa Educação e Infância. Possui Graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Realizou estágio pós-doutoral de 2012 a 2013 na Universidade Federal de Santa Catarina com bolsa REUNI sob supervisão de Eloisa Acires Candal Rocha no Programa de Pós-Graduação em Educação com a temática: Professoras de Educação Infantil: uma análise da constituição da docência no contexto Catarinense. É Vice-Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura e Sociedade (EduCS) do PPGE/UNISUL e pesquisadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas da Educação na Pequena Infância (NUPEIN/UFSC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Educação Infantil, atuando principalmente nos seguintes temas: levantamento de produção sobre educação e infância, pesquisa etnográfica com crianças pequenas,formação de professores, cotidiano e organização dos espaços e tempos, relações sociais e ação social das crianças, dimensão corporal, relações de gênero e brincadeiras

Adônis Santin, UFSC

Estudante de graducação em Ciências Sociais na UFSC

Published

2015-08-25

How to Cite

BUSS-SIMÃO, M.; SANTIN, A. Institutionalization of racism: some reflections from child care contexts. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 567–596, 2015. DOI: 10.14244/198271991088. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1088. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Essays
##plugins.generic.dates.received## 2014-07-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-11-10
##plugins.generic.dates.published## 2015-08-25