Estudantes de camadas populares e a afiliação à universidade pública (Students from working classes and their affiliation to the public university)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992541Resumo
This article is about a work developed between 2013 and 2015 within the Sociological Observatory of Student Life at the Federal University of Viçosa –UFV – (Brazil), a research group that produces and disseminates knowledge about students from working classes’ university life. This work aimed at creating possibilities for poor students do an intellectual affiliation to the public university. First, eighteen pedagogy female students developed a self-analysis of their own school trajectories and academic experiences, describing them reflexively based on Bourdieu ideas. Then, projects and researches were done about the themes that emerged from the self-analysis stage. The method used to generate the data was the biographical stories, and, most of those who were investigated were UFV’s students, consequently, it was possible to do a connection between the knowledge from the students as researchers and as research subjects. Among the results of this work was the fact that the self-analysis enabled the students to interpret principles, which engendered their practices and the incorporation and/or updating of favorable dispositions, which constituted the academic quality of their trajectories. It also showed that the trajectories may promote the intellectual affiliation to the public university and that it can face up the effects that social origin may have on the academic trajectories. The association of self-analysis, as an interpretive work of dispositions and practices, with the research development, and the connection of knowledge among students, with affinities of habitus, made possible the constitution sociability networks and permanence at UFV.
Resumo
O artigo trata de um trabalho realizado nos anos de 2013 a 2015, no âmbito do Observatório Sociológico da Vida Estudantil da Universidade Federal de Viçosa – UFV – (Brasil), instância formativa, de produção e de divulgação do conhecimento sobre a vida estudantil de universitários das camadas populares. O objetivo do trabalho foi criar possibilidades para a afiliação intelectual de estudantes pobres à universidade pública. Na primeira etapa, dezoito universitárias, do curso de Pedagogia, realizaram autoanálises das trajetórias escolares e vivências acadêmicas, tendo como referência o pensamento bourdieusiano, e fzeram a descrição reflexiva delas. Na segunda etapa, foram elaborados projetos e desenvolvidas pesquisas sobre temas que emergiram dessas autoanálises. O método de geração de dados foi o relato biográfico, e os investigados, em sua maior parte, eram estudantes da UFV, o que, juntamente com as autoanálises realizadas, viabilizou a conexão de saberes entre as estudantes na condição de pesquisadoras e os sujeitos investigados. Dentre os resultados desse trabalho há o fato de que as autoanálises permitiram às estudantes a interpretação dos princípios que engendram suas práticas e a incorporação e/ou atualização de disposições favoráveis à constituição de percursos acadêmicos de qualidade e se mostraram uma forma de promover a afiliação intelectual à universidade pública e de enfrentamento dos efeitos que a origem social possa ter nos percursos acadêmicos. A associação da autoanálise, como um trabalho interpretativo das disposições e práticas, com a realização de pesquisas, e a conexão de saberes entre estudantes com afinidades de habitus, engendrou a constituição de redes de sociabilidade e a permanência na UFV.
Keywords: Access to higher education, Sociology of Education, Socio-educational inequalities.
Palavras-chave: Acesso à educação superior, Sociologia da Educação, Desigualdades socioeducacionais.
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