A Teoria da Distância Transacional: um mapeamento de teses e dissertações brasileiras (The Theory of Transactional Distance: a mapping of Brazilian theses and dissertations)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271992268Resumo
Abstract
The present article focuses on the Theory of Transactional Distance formulated by Michael Grahame Moore and aims at identifying where and how Transactional Distance Theory has been approached by Brazilian researchers from 2000 to 2016. In order to achieve this objective, a mapping and an analysis of the theoretical assumptions of Transactional Distance Theory were carried out taking into consideration the Brazilian academic production in the delimited period of time. As a qualitative study, the methodological procedure adopted was content analysis. The bibliographical and documentary nature was supported by the State of Knowledge type of study in doctoral theses and dissertations distributed in 19 academic productions in which the concept of Transactional Distance Theory was discussed. Based on the content analysis, the results point out that the Transactional Distance Theory is used by Brazilian scholars in case studies to validate the theory, and as support to discuss pedagogical, technological, developmental and structuring aspects of the Distance Education. The results of the study show the need for further researches that can both indicate new hypotheses and reformulate the existing theory, by adapting it to the needs and specificities of the Brazilian educational, social and political system.
Keywords: Distance Education. Transactional Distance Theory. Theories of Distance Education.
Resumo
O presente artigo tem como objeto de estudo a Teoria da Distância Transacional de Michael Grahame Moore e como objetivo principal identificar, na produção científica brasileira, onde e como a Teoria da Distância Transacional é abordada pelos pesquisadores brasileiros no período de 2000 a 2016. Para tanto, foram realizados o levantamento, o mapeamento e a análise dos pressupostos teóricos da Teoria da Distância Transacional em produções acadêmicas de pós-graduação stricto sensu no recorte temporal delimitado. O procedimento metodológico adotado foi a análise de conteúdo enfatizando o paradigma qualitativo, com caráter bibliográfico e documental, apoiado na realização de estudo do tipo Estado do Conhecimento em teses de doutorado e dissertações de mestrado distribuídas em 19 produções acadêmicas em que estão contempladas a concepção da Teoria da Distância Transacional. Com base na análise de conteúdo, os resultados apontam que a Teoria da Distância Transacional é utilizada por estudiosos brasileiros em pesquisas do tipo estudos de caso, validando os conceitos apresentados na Teoria e como sustentação para discutir aspectos pedagógicos, tecnológicos, de desenvolvimento e estruturação da educação a distância. O resultado do estudo revela a necessidade de pesquisas que indiquem novas hipóteses e que sejam capazes de reformular a teoria existente, adequando-se às necessidades e particularidades do sistema educacional, social e político brasileiro.
Palavras-chave: Educação a distância. Teoria da Distância Transacional. Teorias em Educação a Distância.
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