Diversidade étnico-racial e as interações sociais na Educação Infantil (Racial ethnic diversity and social interactions in Early Childhood Education)
DOI:
https://doi.org/10.14244/198271991898Resumo
This article is related to the daily of children in early Childhood Education in regard to social interactions established in that school environment in relation to the black child. It presents an analysis of a survey carried out in an early Childhood Education Institution, which aimed to investigate how social interactions and race relations took place between black and white children and the teacher's room. Understanding that the school environment should be an environment that respects the child in their individualities and assist in the development of interaction skills and respect for others, it is important to discuss racial ethnic diversity in school. For the study we used as data collection instruments interviews and observations of school space and classroom routine. The results showed that children from very small know and employ ethnic racial categories in their dialogues. It was observed that in times of play, they were more free and autonomous to express their opinions, racial ethnic issues arose in his dialogues, however, during the games they related without the racial belonging impair their interactions. Experiences practices that racial ethnic diversity was present it seemed possible to the children that this matter be treated more naturally for them. We seek through this text highlight the presence of racial ethnic issues in the context of early childhood education.
Keywords: Racial ethnic diversity, Childhood education, Social interactions.
Resumo
O presente artigo está relacionado ao cotidiano das crianças de Educação Infantil no que se refere às interações sociais estabelecidas nesse ambiente escolar em relação à criança negra. Apresenta uma análise acerca de uma pesquisa realizada em uma instituição de Educação Infantil, que objetivou investigar como as interações sociais e relações raciais aconteciam entre crianças negras e brancas e com a professora da sala. Entendendo que este espaço escolar deve ser um ambiente que respeite a criança em suas individualidades e auxilie no desenvolvimento de habilidades de interação e respeito ao próximo, faz-se importante discutir a diversidade étnico-racial na escola. Para a realização do estudo utilizamos como instrumentos de coleta de dados entrevistas e observações do espaço escolar e da rotina da sala de aula. Os resultados apontam que as crianças, desde muito pequenas, conhecem e empregam categorias étnico-raciais em seus diálogos. Observou-se que nos momentos de brincadeira, em que estavam mais livres e autônomas para expressarem suas opiniões, as questões étnico-raciais surgiam em seus diálogos, no entanto, durante as brincadeiras elas se relacionavam sem que o pertencimento racial interferisse em suas interações. Vivências práticas em que a diversidade étnico- racial se fazia presente pareceu-nos possibilitarem para as crianças que esse assunto fosse tratado com mais naturalidade por elas. Buscamos por meio do presente texto, evidenciar a presença de questões étnico-raciais no contexto da Educação Infantil.
Palavras-chave: Diversidade étnico-racial, Educação infantil, Interações sociais.
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