Entomology in tecnhical agricultural high school: A work’s proposal

Authors

  • Felícia Pereira de Albuquerque Secretaria de Educação do Estado de São Paulo
  • Julianne Milléo Universidade Estadual de Ponta Grossa PR
  • João Marcos Machuca de Lima Universidade Estadual de Londrina PR
  • Ivana de Freitas Barbola Universidade Estadual de Ponta Grossa PR

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271991030

Abstract

DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271991030

Educational practices require effective participation of those involved in the process. It is important to promote significant learning, through which new information is related - in a substantive (non-literal) and not arbitrary way - to a relevant aspect of the individual’s cognitive structure. Practical activities are excellent educational tools that contribute to the teaching-learning process, encouraging motivation and concepts retention more efficiently than with strictly theoretical approaches. In this paper we report the results of an entomology extension project for second year high school students from Colégio Agrícola Estadual Augusto Ribas, Ponta Grossa, Paraná, Brazil. This paper development intends to enlarge the knowledge about some types of insects of agricultural interest through theoretical-practical classes and through a supporting text containing a dichotomous key. Data collection was performed through questionnaires applied before and after class, free writing (one paragraph long) and observation. Results were analyzed qualitatively. It was observed that different didactic activities contribute to a better understanding and assimilation of scientific contents. Dichotomous key is a viable resource to teach taxonomic characters and systematics notions. All students demonstrated interest and asked questions during classes. It can be concluded that the use of different methodologies helped the content comprehension, since theoretical-practical class stimulated students' curiosity and the supporting text contributed to the technical terms explanation and visualization.

Keywords: Practical classes, Identification key, Insects, Fieldwork.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Felícia Pereira de Albuquerque, Secretaria de Educação do Estado de São Paulo

Professora da Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEE). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Mestre em Ciências Biológicas, área de concentração Entomologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Julianne Milléo, Universidade Estadual de Ponta Grossa PR

Professora do Departamento de Biologia Geral da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Paraná (UFPR), Mestre e Doutora em Ciências Biológicas, área de concentração Entomologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

João Marcos Machuca de Lima, Universidade Estadual de Londrina PR

Doutorando do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Mestre em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Ivana de Freitas Barbola, Universidade Estadual de Ponta Grossa PR

Professora do Departamento de Biologia Geral da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Ecologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Mestre e Doutora em Ciências Biológicas área de concentração Entomologia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Published

2014-11-25

How to Cite

ALBUQUERQUE, F. P. de; MILLÉO, J.; LIMA, J. M. M. de; BARBOLA, I. de F. Entomology in tecnhical agricultural high school: A work’s proposal. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 236–250, 2014. DOI: 10.14244/198271991030. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1030. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Experience reports
##plugins.generic.dates.received## 2014-05-03
##plugins.generic.dates.accepted## 2014-09-02
##plugins.generic.dates.published## 2014-11-25