SUPERHEROES IN ACTION: THE AESTHETIC ORIENTATION OF CARTOONS

Authors

  • Raquel Firmino Magalhães Barbosa Universidade Federal de Mato Grosso
  • Cleomar Ferreira Gomes Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.14244/19827199437

Abstract

Starting from the point of view that the man is considered to be a symbolic being and directly influenced by social and cultural aspects, his imagination is fully stimulated by everything and everyone that is around him, especially when what is in vogue in contemporaneity is childhood, TV and playing. This study aimed to understand the playful dynamics between cartoon heroes (Power Rangers, Ben 10, Spider-man and Iron Man) and the aesthetic orientation of this web of relationships, on the basis of the theoretical constructs of Ariès, Brougère, Jones, Huizinga, Morin, Sutton-Smith, among others. Thus, how does the process of identification with cartoons brings out a child's imagination? How does the aggression pervade these games? Interviews were conducted with seven five-year-old children from the Kindergarten at a public school located in Cuiabá/MT, Brazil. The paper showed the importance of having a sensible perception of the relationship that the child builds with media heroes: the playing choice, the preference for the character and playful and aggressive behavior present at this time. It provided an aesthetic experience, to show the playful language of the child in order to interpret in their own way the content of cartoons.

Key words: Childhood; Cartoons; Aggressiveness.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Raquel Firmino Magalhães Barbosa, Universidade Federal de Mato Grosso

Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física e Desportos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Lavras (UFLA). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora-pesquisadora do Curso de Educação Física da Universidade de Cuiabá (UNIC).

Cleomar Ferreira Gomes, Universidade Federal de Mato Grosso

Licenciado em Educação Física, pela Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT, Cuiabá, Brasil (1986), Especialização em Fundamentação Filosófica da Educação Física (1986); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT, Cuiabá, Brasil (1993); Especialização em Ciências do Jogo pela Université de Paris-Nord, Villetaneuse/Paris, França (1999); Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo, USP, São Paulo, Brasil (2001). Pós-doutoramento em sócio-antropologia da educacão pela Universidade Federal Fluminense (2010). Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso. Tem experiência na área de Educação Física Escolar, com ênfase na Educação Básica, atuando principalmente nos seguintes temas: educação escolar infantil, pesquisa em educação, formação de professores, estudos da corporeidade, com destaque na etologia humana, movimento, violência e em especial aos aspectos da ludicidade como as brincadeiras infantis, a ludicidade escolar, a alegria, o lazer e o ócio.

Published

2013-05-25

How to Cite

BARBOSA, R. F. M.; GOMES, C. F. SUPERHEROES IN ACTION: THE AESTHETIC ORIENTATION OF CARTOONS. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 326–346, 2013. DOI: 10.14244/19827199437. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/437. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2012-05-17
##plugins.generic.dates.accepted## 2013-04-15
##plugins.generic.dates.published## 2013-05-25

Most read articles by the same author(s)