Ethnography and Educational Research from Interpretive Anthropology

Authors

  • Amurabi Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.14244/198271992795

Keywords:

Ethnography, Anthropology of education, Educational research.

Abstract

In recent years there has been an intense profusion of qualitative research in education in Brazil, with a growing emphasis on the use of ethnography; however, there has also been an intense debate about the uses and possibilities of ethnography in education, including criticism of how It has been incorporated into educational research. In this article, in a broad dialogue between anthropology and education, I seek to elucidate some questions about the use of ethnography, but starting from a particular conception of ethnography, developed in what is called interpretative anthropology, based mainly on the work of the American anthropologist Clifford Geertz (1926 -2006).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Amurabi Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Sociologia (UFPE), Professor da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Pesquisador do CNPq.

References

ANDRÉ, Marli E.D.A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

ALEXANDER, Jeffrey; SMITH, Philipe. Introduction: the rise and fall and rise of Clifford Geertz. In: ALEXANDER, Jeffrey; NORTON, Matthew (Orgs.). Interpreting Clifford Geertz: cultural investigation in the social sciences, New York: Palgrave McMillan, 2011, p. 1-8.

BARTH, Fredrik. O guru, o iniciador e outras variações antropológicas. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2000.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução. Petrópolis: Vozes, 2008.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. Os Herdeiros. Florianópolis: EDUFSC, 2014.

DAUSTER, Tânia. An interdisciplinary experience in anthropology and education: memory, academic project and political background. Vibrant, v. 12, n. 2, p. 451-496, 2015.

DIAS SILVA, Graziela M. Sociologia da Sociologia da Educação: caminhos e desafios de uma Policy Science no Brasil (1920-1979). Bragança Paulista: Edusf, 2002.

FONSECA, Claudia. Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, ANPEd, n. 10, p. 58-78, jan./abr. 1999.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura. Porto Alegre, Artes Médicas, 1993.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC 1989.

GEERTZ, Clifford. Atrás dos Fatos: dois países, quatro décadas, um antropólogo. Petrópolis: Vozes, 2012.

GEERTZ, Clifford. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis, Vozes,1997.

GEERTZ, Clifford. Obras e vidas: o antropólogo como autor. Rio de Janeiro, Editora da UFRJ, 2005.

GODELIER, Maurice. O Enigma do Dom. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.

GOMES, Ana M. R.; GOMES, Nilma L. Anthropology and Education in Brazil: Possible Pathways. In: ANDERSON-LEVITT (Ed.) Anthropologies of Education: A Global Guide to Ethnographic Studies of Learning and Schooling. New York: Berghahn Books, 2011, p. 111-130.

GUSMÃO, Neusa. Entrelugares: antropologia e educação no Brasil. Educação, v. 34, n. 1, p. 29-46, 2009.

MAGGIE, Yvonne; PRADO, Ana. O que muda e o que permanece o mesmo nas escolas cariocas: culturas de gestão e as representações dos estudantes. In: GUEDES, Simone Lahud; CIPINIUK, Tatiana (Orgs.) Abordagens etnográficas sobre educação: adentrando os muros das escolas. Rio de Janeiro: Editora Alternativa, 2014, p. 69-81.

NAGLE, Jorge. Educação e sociedade na Primeira República. São Paulo: EDUSP, 1988.

OLIVEIRA, Amurabi. O Lugar da Antropologia na Formação Docente: um olhar a partir das Escolas Normais, Pro-Posições, v. 24, n. 2, p. 27-40, 2013a.

OLIVEIRA, Amurabi. Por que etnografia no sentido estrito e não estudos do tipo etnográfico em educação? Revista FAEEBA, v. 22, n. 40, p. 69-82, 2013b.

OLIVEIRA, Amurabi; ALMIRANTE, Kleverton Arthur. Aprendendo com o Axé: processos educativos no terreiro e o que as crianças pensam sobre ele e a escola. Revista Ilha, v. 16, n. 1, p. 139-174, 2014.

OLIVEIRA, Amurabi; BOIN, Felipe; BÚRIGO, Beatriz. A Antropologia, os Antropólogos e a Educação no Brasil. Revista Anthropológicas, v. 27, n. 1, p. 21-44, 2016.

OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. O trabalho do antropólogo. São Paulo, Editora UNESP, 2006.

TOSTA, Sandra de F. P. Cruzando Fronteiras - entre a Antropologia e a Educação no Brasil e na Argentina. Pró-Posições, v. 24, n. 2, p. 95-107, 2013.

WOORTMANN, Klaas. A etnologia (quase) esquecida de Bourdieu, ou o que fazer com heresias. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 19, n. 5, p. 129-137, 2004.

Published

2020-02-01

How to Cite

OLIVEIRA, A. Ethnography and Educational Research from Interpretive Anthropology. Electronic Journal of Education, [S. l.], v. 14, p. e2795039, 2020. DOI: 10.14244/198271992795. Disponível em: https://reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2795. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Demanda Contínua - Artigos
##plugins.generic.dates.received## 2018-05-23
##plugins.generic.dates.accepted## 2019-05-22
##plugins.generic.dates.published## 2020-02-01